måndag 17 september 2007

När är man vuxen?

Once upon a time fick jag ett klockrent svar från min kloke far; Du är vuxen när du får en jävla massa räkningar och papper...

Så in i helvetes träffsäkert! Fyfan för alla dessa jävla papper man får från alla håll. Vad man än gör ska man skriva på papper och få femtioelva tillbaka som bekräftar att man skirvit på pappershelvetet. Och det verkar bli värre med åren...

Som "yngre än vad jag är nu" kunde jag aldrig föreställa mig att så många tråkigheter skulle uppenbara sig i vuxenvärlden. Till en början trodde jag att det bara var hyran samt teleräkningen att hålla reda på. Men det dyker bara upp mer och mer och jag är maktlös inför dessa pappersmonsters. På en och samma dag sprutade det in genom brevinkastet räkningar liksom pengar ur en Jackvegas, fast utan haleluja upplevelsen förstås. Bland annat kom pensionsvalet. Mitt ansiktsuttryck kunde liknas vid Edvard Muncks "skriet" när jag såg det oranga kuvert.
Varför kan jag inte bara fåååå dom där jävla pengarna NU? Hur svårt kan det va? För att bibehålla Vietnamesisk traddtion kommer jag att föda elva barn som ska försörja mig när jag blir gammal, så jag kommer inte att behöva några pensionspengar. Det är ju NU som jag behöver dem!
Och orka välja rätt pension...

"Att välja" ännu en sak som förknippas med vuxenvärlden. En rutinerad vuxen vet vad hon skall välja. Önskar att jag kunde vara lite mer rutinerad och bespara mig själv lite tid. Egentligen tycker jag att livet har fel ordningsföljd. Man borde få börja bakifrån istället. Som gammal tant är man klok, vis och har förmodligen högre självkännedom. Således slipper man det eviga sökandet efter jaget. När man känner sig själv så pass väl vet man också vilket jobb man vill syssla med resten av sitt liv och därmed förefaller sig valet av utbildning helt naturligt. Vid det laget är man dessutom så klok att man skulle aldrig komma på tanken att skolka ty man har insett hur viktigt det är att gå i skolan. De resterande åren kan man bekymerslöst leka och sedan slutar man sitt liv i en varm skön bädd älskad utav alla och inte ensam uttorkad och skrynklig, liggandes på en kall brits nerpissad av sig själv. hehe

Inga kommentarer: